Kirurgisex och feel-bad bland biohöstens filmer

Kristoffer Viita/TT

Publicerad 2022-08-25

Psykosexuell science fiction, svenska prestigefilmer och österrikisk ”feel-bad” hör till guldkornen under biohösten. Här är tio av de mest intressanta titlarna att hålla utkik efter.

”Bodies bodies bodies”

Regi: Halina Reijn

Premiär: 9 september.

Tonårsslasher från hajpade filmbolaget A24 som kan bli en hit eller miss. Ett gäng rika tonårstjejer planerar en orkanfest i en familjeherrgård och leker ”Bodies bodies bodies” – där en av dem låtsas vara ”mördare”. Det blir obehagligt och blodigt när riktiga döda kroppar dyker upp i huset och vänskapsband bryts, i en satir över sociala medier-kulturen.

”Rimini”

Regi: Ulrich Seidl.

Premiär: 16 september.

Den österrikiske ”feel bad”-mästaren Ulrich Seidl är tillbaka med ett nytt melankoliskt och sorgset drama. Den avdankade sångaren Richie Bravo lever på dekis på semesterorten Rimini och konfronteras av sin vuxna dotter som vill ha pengar som han inte har. Seidl är expert på att trycka upp människans fulaste sidor i ansiktet på sin publik, och den här filmen – som bland annat innehåller en sexvideo inspelad i utpressningssyfte – lär inte vara snällare mot ögonen.

”Bränn alla mina brev”

Regi: Björn Runge.

Premiär: 23 september.

Filmatisering av Alex Schulmans roman som skildrar hans morfar Sven Stolpes rivalitet med Olof Lagercrantz, och hans hemliga hemliga kärleksaffär med Stolpes hustru Karin som utvecklas till ett triangeldrama. I rollerna återfinns Asta Kamma August, Sverrir Gudnason, Gustav Lindh och Bill Skarsgård.

”Crimes of the future”

Regi: David Cronenberg.

Premiär: 7 oktober.

David Cronenbergs hajpade science fiction utspelar sig i en dystopisk framtid där ”kirurgi har blivit det nya sexet”. Cronenberg-favoriten Viggo Mortensen och ”Blå är den varmaste färgen”-skådespelaren Léa Seydoux spelar performancekonstnärer som framför erotiska operationer inför en uppkåtad publik. Cronenbergs återkommande teman om fetischer som formats av sin tids teknologi tar sig alltid intressanta uttryck.

”Vortex”

Regi: Gaspar Noé.

Premiär: 7 oktober.

Ett äldre franskt intellektuellt par drabbas av en tragedi när frun börjar förlora sitt minne. Deras drogmissbrukande son måste plötsligt ta hand om sina föräldrar. Det låter inte som ett typiskt verk av Gaspar Noé, som gjort sig känd för att utforska sex och droger med musikvideoestetik i filmer som ”Climax” och ”Irréversible”. ”Vortex” meditativa drama kom till efter det att regissören överlevt en hjärnblödning och filmen har hyllats för sin mogna finstämdhet. Dessutom spelar kultregissören Dario Argento en av huvudrollerna som den åldrande maken.

”Triangle of sadness”

Regi: Ruben Östlund.

Premiär: 7 oktober.

Göteborgaren Ruben Östlund vann Guldpalmen för sin satir över den rika borgarklassen som blir fångar på en lyxkryssning. Woody Harrelson spelar den marxistiske kaptenen på skutan, där resan avslutades med en redan berömd spykavalkad. Filmen har delat kritikerkåren, då vissa anser att den slagit in öppna dörrar, medan Cannes-juryn kände annorlunda.

”Året jag slutade prestera och började onanera”

Regi: Erika Wasserman.

Premiär: 21 oktober.

Erika Wasserman har gjort sig känd som producent för innovativa svenska filmprojekt som ”Avalon” och ”The quiet roar”. Nu regidebuterar hon med en dramakomedi om småbarnsmamman Hanna som tvingas lämna livspusslet och drömmarna om ett andra barn när hennes man gör slut. Katia Winter spelar huvudrollen jämte Nour El Refai, Henrik Dorsin, Jesper Zuschlag och Bahar Pars.

”Boy from heaven”

Regi: Tarik Saleh.

Premiär: 18 november.

Svenske Tarik Salehs politiska thriller vann manuspriset på filmfestivalen i Cannes. ”Boy from heaven” handlar om fiskarpojken Adam som börjar studera vid det prestigefyllda Al-Azharuniversitetet i Kairo. Efter det att universitets överhuvud avlider hamnar Adam mitt i en maktkamp om vem som ska ta den store imamens plats.

”Speak no evil”

Regi: Christian Tafdrup.

Premiär: 18 november.

En holländsk och en dansk familj möts under en semester och blir snabbt vänner. Men när de några månader senare återförenas leder holländarnas gästvänlighet och danskarnas påtvingade artighet till obekväma missförstånd, och snart även skräck på alla nivåer. Filmen av danske Christian Tafdrup har på förhand hyllats som en sadistisk mardröm för föräldrar ur den europeiska medelklassen.

”Broker”

Regi: Hirokazu Kore-eda.

Premiär: 16 december.

Två män säljer övergivna bebisar på svarta marknaden. Efter det att en ung mamma ångrat sig och återvänder för att hämta sitt barn bestämmer sig alla tre för att göra en roadtrip med syfte att intervjua potentiella föräldrar. Den japanske auteuren Hirokazu Kore-eda vann Guldpalmen 2018 för ”Shoplifters” och har den här gången gjort film i Sydkorea.