Automatisk radering det nya normala i Google

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Publicerad 2020-06-24

Sam Heft-Luthy, produktchef på Google för integritetsfrågor. Bilden är från ett besök i Stockholm i oktober i fjol.

Nätjätten Google – som utreds av EU – tar ännu ett steg för att göra det enklare för användarna att skydda sin integritet.

Historik och platsdata raderas automatiskt efter en viss tid, men funktionen är bara aktiverad från början för nya användare, enligt företaget.

Förändringarna innebär att mycket av den användardata som sparas på Googles servrar inte längre kommer att finnas kvar på obestämd tid, till dess att användaren fattar ett aktivt beslut och tar bort den, förklarar Sam Heft-Luthy, produktchef på Google för integritetsfrågor, i en videointervju med journalister från norra Europa.

I stället kommer platshistorik och aktivitetsdata, det vill säga information om var användaren har befunnit sig och vad de olika Googletjänsterna har använts till, att raderas automatiskt efter 18 eller 36 månader när funktionen aktiveras, om inte användaren gör andra val.

Bara nya användare

Men den automatiska raderingen kommer bara att vara förinställd för nya användare.

– Vi vill inte bara aktivera de nya inställningarna och radera användardata för dem som kanske förväntar sig att den finns kvar på kontot, utan vi vill verkligen att användarna gör aktiva val av inställningar, säger Heft-Luthy.

I februari i år beslutade Irlands dataskyddskommission DPC, som övervakar Google och andra amerikanska nätjättar åt EU, att utreda hur Google hanterar platsdata sedan flera konsumentorganisationer slagit larm. DPC har än så länge inget besked om när den väntas vara färdig, enligt myndighetens kommunikationsansvarige Graham Doyle.

– Det går inte att säga i det här skedet, det är väldigt svårt att uppskatta hur lång tid det tar. Det finns inget förestående beslut i frågan, säger Doyle.

"Sker i samarbete"

Heft-Luthy vill inte uttala sig om Googles rättsliga frågor, men konstaterar "i breda ordalag" att allt som företaget utvecklar måste ske i samarbete och i kommunikation med reglerande myndigheter, precis som med användare och medier.

– Vi tror att det här är bra för användarna, vi tror att det här är en förändring som kommer att bli verkligt användbar i arbetet med att få våra produkter att fungera som våra användare vill att de ska göra, säger han.