Jakten på hälsa trasar sönder sjukvården

En reklam som larmar om en samtid i förfall avbryter mitt poddlyssnande. “Vi börjar med det spännande världsläget / Enligt en ny rapport fortsätter matpriserna att stiga / Och så till dagens räntebesked. Riksbanken höjer reporäntan med 25…” sedan: en trygg röst som berättar att  “I oroliga tider som nu ökar risken för psykisk ohälsa. Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning”.

 

I mitt Facebook-flöde poppar en annons fram. Werlabs firar midsommar med att erbjuda 10 procent rabatt på deras “Folkhälsopaket”, i vilket de analyserar blodprover som kunden lämnar på ett av deras samarbetslabb. Tanken är att kunden, som Werlabs kallar dem som köper deras olika tjänster, ska förstå och ta kontroll över sin egen hälsa. Det faktum att en registrerad vårdgivare kallar sina patienter för kunder och stoltserar med “kundberättelser” på sin hemsida torde få folk att dra öronen åt sig, men när de dessutom skriver att de rekommenderar regelbundna hälsokontroller (det vill säga köp av stora och dyra testpaket via deras hemsida) borde deras affärsidé kritiseras hårt. Werlabs skapar oro, men tar själva inte ansvar för att gå vidare och utreda patienterna. De hänvisas vidare till vårdcentral med ofta helt ofarliga resultat på sina dyra tester.

För samtidigt som dessa företag befäster kundsamhällets framväxt i vården dyker ett alarmerande vittnesmål från en läkare upp i mitt Twitterflöde. Hänvisningar från just Werlabs, med anledning av lätta avvikelser på diverse blodprov, leder till att vårdcentralen där han jobbar tar emot fler och fler friska personer. En sjukvård som redan är hårt pressad blir än mer utsatt på grund av företag som skor sig på folks hälsoångest, eller människor vilja att ta kontroll över något i en tid då allt snurrar för fort.

 

I en enkät som SVT har gjort framgår det att unga personer mellan 18 och 40 år också belastar primärvården på ett ansvarslöst sätt genom att söka vård för snuva, feber och vanliga sår och bett. En generation som inte har fått med sig kunskap om egenvård i uppväxten, vittnar en av de tillfrågade vårdcentralerna. Men hela 3 av 4 tillfrågade vårdcentraler är eniga om att det är möjligheten att söka vård digitalt som har gjort att kraven på vård och snabba svar på allt har exploderat.

 

Och vad händer om vårdcentralen inte anpassar sig till patienternas (kundernas) krav? Hot om att lista sig på annat ställe, eller söka vård hos Kry istället. Oavsett vad man tycker om privata vårdföretag, digitala läkarbesök och ersättningsmodeller för patientbesök så är det svårt att argumentera för att utvecklingen är hållbar. Inte bara trasar den sönder den svenska vårdsystemet, det riskerar också att trasa sönder enskilda människor. Det är ironiskt att mer vård kan skapa mer sjukdom, ångest och oro

Följ ämnen i artikeln