SD:s ”trollfabrik” avslöjad i Kalla faktas granskning

Uppdaterad 2024-05-14 15.19 | Publicerad 2024-05-07

Sverigedemokraterna har förnekat att de har egna ”trollfabriker”.

Men efter att TV4:s reporter infiltrerat SD:s kommunikationsavdelning framgår det att partiet, redaktionen Riks och ”trollen” samarbetar.

Kalla faktas granskning visar även hur SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein försöker mörka sanningen.

I TV4:s Kalla fakta-program ”Undercover i trollfabriken” avslöjas kopplingar mellan SD, youtubekanalen Riks och ”trollkonton”.

Under flera år har det förekommit uppgifter om att SD styrt ”trollfabriker” och flera av varandra oberoende källor berättar för TV4 att SD har byggt upp ett system för att sprida desinformation och propaganda.

Men partiet förnekar och har flera gånger hävdat att det inte finns bevis som styrker påståendet.

För att gå till botten med informationen har Kalla faktas reportrar Daniel Andersson och Emil Hellerud pratat med källor med insyn och analyserat data från sociala medier.

Av de 9 000 konton på X som Kalla fakta granskade var det 290 som misstänks utföra ”trollverksamhet”. Datan visar att en majoritet av kontona sprider samma typ av budskap – kritik mot invandrare, socialdemokrater och public service. Vem som ligger bakom just dessa 290 konton kunde Kalla fakta inte leda i bevis.

I del 1 av ”Undercover i trollfabrikenfår man se hur Kalla faktas reporter Daniel Andersson gick undercover och umgicks med inflytelserika SD-anställda under flera månader för att vinna deras tillit.

När Kalla Fakta infiltrerade SD:s kommunikationsavdelning upptäckte de kopplingar mellan partiet, Riks och olika ”trollkonton”.

Infiltrerade SD:s kommunikationsavdelning

Med hjälp av rätt personer lyckades han först infiltrera redaktionen Riks som grundades av SD 2020, men som numera ska vara helt fristående enligt både SD:s och Riks officiella förklaring.

– En nyhetskanal ska inte vara en del av en kommunikationsavdelning, fastslår Joakim Wallerstein när han intervjuas av TV4.

Men i granskningen framkommer en helt annan bild. Med dold kamera och ljudupptagning kan Kalla Fakta visa hur Riks och SD samarbetar tätt.

Riks hyr SD:s lokaler och delar ett gemensamt kök med partiet. Personal från både SD och Riks rör sig fram och tillbaka i varandras lokaler. De har tillgång till varandras material och delar det på sina olika konton.

Efter ytterligare några månader lyckas Daniel Andersson få anställning på SD:s kommunikationsavdelning. Väl där uppdagas det att personal inom SD styr en mängd anonyma sociala konton.

Minst 290 granskade konton på X misstänks vara ”trollkonton” som sprider kritik mot invandrare, socialdemokrater och public service.

Döljer kontona – ”superhemligt”

När Kalla faktas wallraffande reporter ställer frågan vad dessa konton kallas svarar en SD-anställd rakt ut: ”Trollfabrik”.

De anställda refererar till ”70 konton” och att arbetet med dem behöver hållas hemligt.

– Vi vill inte ha någon insyn här eftersom det vi gör är superhemligt, sa en av SD:s anställda.

Även SD-politikern Julian Kroon berättar att SD anställde tio personer 2018 för att vara ”nätkrigare” och att man kunde kalla det för just en ”trollfabrik”. Han utger sig dessutom för att ha varit arbetsledare för gruppen.

Kopplingen mellan Riks och SD bekräftas slutgiltigt när SD:s kommunikations­chef Joakim Wallerstein och Riks ägare Jacob Hagnell kallar till ett möte där de klargör att det är ”superviktigt” att undanhålla alla bevis på deras koppling.

SD ska 2018 ha anställt tio personer för att vara så kallade ”nätkrigare”.

Vill röja undan bevis

Mötet iscensattes inför att en Expressen-reporter skulle komma till Riks lokaler för att intervjua SD:s EU-kandidat Dick Erixon.

– Absolut ingen SD-personal här och det behöver vara superstängt. Inga SD-kepsar som ligger framme eller något som kan ha med partiet att göra. Och när det är klart så kommer Jacob (Hagnell) och öppnar, sa Joakim Wallerstein under mötet.

När Aftonbladet nyligen frågade ut SD:s partiledare Jimmie Åkesson slog han tillbaka mot uppgifterna om ”trollfabriker”.

– När man använder det begreppet är det i sig att trolla. Det är inte det det är frågan om här. Det är frågan om att försöka nå ut med sin politik på olika sätt. Jag är övertygad om att alla partier gör det på olika sätt och vi är väldigt framgångsrika med att göra det på nätet.

Kalla fakta uppger att de i andra delen av sin granskning kommer avslöja hur SD:s trollfabrik arbetar och hur de försöker manipulera människors åsikter.

SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein (bilden) och Riks ägare Jacob Hagnell klargjorde hur viktigt det var att undanhålla alla bevis på kopplingen mellan dem.

Följ ämnen i artikeln