Blocket slopar avgifter för säljare

Beata Wallsten/TT

Publicerad 2022-05-30

Nu blir det gratis att lägga upp annonser för kläder, möbler och elektronik på Blocket. Arkivbild.

Begagnatmarknaden är het och konkurrensen hårdnar när fler nya köp- och säljplattformar dyker upp.

För att locka fler och stärka upp mot konkurrenterna tar Blocket nu bort annonsavgifterna för kläder, skor, möbler, inredning och elektronik.

– Det ökade engagemanget kommer att gynna oss positivt på totalen, säger Blockets vd Robin Suwe till TT.

För att lägga ut en annons för kläder, skor, möbler, inredning och elektronik på Blocket har säljare tidigare behövt betala mellan 15 och 30 kronor i avgift. Nu plockas denna bort, meddelar Blocket som kommer att investera 100 miljoner kronor för att utveckla företaget.

– Det kommer att vara kostnadsfritt för dig som säljare att annonsera och sälja på Blocket. Vi tror att vi kan räkna hem den här affären genom att marknaden blir så mycket större. Genom att få in fler säljare och köpare och locka mer trafik till Blocket så kan vi stärka vår affär, säger Robin Suwe.

– Vi tror att det ökade engagemanget kommer att gynna oss positivt på totalen.

Öka intäkterna på annat sätt

I stället för att ta betalt för sina annonser kommer Blocket att öka intäkterna genom att lansera nya produkter för själva försäljningen, som att öka säkerheten för köpare och säljare under affärernas gång och utveckla söktjänsterna på hemsidan. Över tid kan detta också handla om att introducera fler tjänster som skräddarsydda försäkringslösningar, fortsätter Robin Suwe.

TT: Så det är ingenting som ni inte tog betalt för innan som ni kommer att börja ta betalt för nu?

– Nej, inte nu. Men vi kommer att fortsätta att utveckla produkterbjudandet mot köparna och leverera ytterligare trygghetstjänster mot dem. Där är det mycket möjligt att vi kommer att hitta en annan typ av affärsmodell framåt men nu kommer det att vara kostnadsfritt, säger Robin Suwe.

Het trend

Begagnattrenden är fortsatt stark och flera olika och nya plattformar och affärsmodeller dyker upp för säljare och köpare. Både Blocket och Tradera, två tungviktare inom begagnathandeln som båda har varit med sedan 1990-talet, ser positivt på det ökade utbudet – och konkurrensen, säger de till TT.

– I grunden tycker vi att det är bra när vi har som mission att driva omställningen till en cirkulär handel. I första hand så är det nyproduktion som är vår största konkurrent, säger Traderas vd Stefan Öberg.

– Sedan tillkommer det fler modeller och fler som inriktar sig på ett speciellt kundsegment och erbjuder en speciell produkttyp. Vi är en bredare marknadsplats, vilket vi tror är en styrka, fortsätter Stefan Öberg.

Stärker sin position

På Tradera betalar säljaren en avgift men enbart vid försäljning. På Blocket, där avgifterna nu slopas, ser de det som ett sätt att stärka sin konkurrenskraft mot marknadsplatser som inte har några avgifter, som till exempel Facebooks Marketplace.

– Absolut, det här är ett sätt att stärka vår position, säger Robin Suwe.

Traderas intäkter utgörs mest av provisionsavgifterna, alltså det som säljaren får betala när varan säljs. För Blockets del utgör det största affärsområdet Blocket fordon, för bilar, båtar och mc.

Förra året sålde Tradera cirka 12 miljoner föremål till ett värde av 2,7 miljarder kronor.

– I de här kategorierna, som annonsavgiften nu slopas för, läggs det ut annonser till ett värde om 15 miljarder på Blocket på ett år. Vi tror att vi kan driva på begagnathandeln ännu mer och att den över tid kommer utmana de traditionella e-handlarna, säger Robin Suwe.