Prins Carl Philip startar eget modemärke
Publicerad 2023-10-10
En exklusiv scarf med prinsens företagsmonogram, en halsduk och en filt av kashmir och ull.
När prins Carl Philip och hans kollega Oscar Kylberg startar sitt eget varumärke är det lyx och höga priser som gäller.
– De har satsat på kvalitet och bra material vilket gör att det blir väldigt dyra produkter, säger hovexperten Sara Ericsson.
I flera år har prins Carl Philips och Oscar Kylbergs företag Bernadotte & Kylberg skapat produkter till andra företag.
Det har varit allt från sängar, glas, serviser, glasögon och jackor. Men de har även arbetat tillsammans med Icehotel i Jukkasjärvi när de inredde hotellets svit under temat ”Midsummer Night’s Dream”.
Nu börjar designkollegorna att skapa helt egna produkter under namnet Bernadotte & Kylberg. Tre textilprodukter lanseras den 10 oktober: en sidenscarf, en halsduk och en pläd.
Dyra produkter
Men smakar det så kostar det.
Scarfen med företagets grafiska profil kostar 2500 kronor. Halsduken ligger på 2100 kronor och filten av kashmir och merinoull kostar hela 5200 kronor.
– Duon har satsat på exklusiva materialval vilket gör att produkterna är otillgängliga för de flesta. Det hade varit kul att se en designlinje som var mer lättgänglig, säger Sara Ericsson.
”De kan gå i arv”
Prins Carl Philip menar att produkterna ska kunna användas en hel livstid och även gå i arv till nästa generation.
– Vi har arbetat mycket med textil och vi gillar det. Därför var det naturligt att landa i textilprodukter till vår första kollektion i vårt nya varumärke. Det är personliga produkter som kan älskas under lång tid och gå i arv. Designmässigt är kollektionen helt sprungen ur vårt DNA och det kommer även att återspeglas i andra typer av produkter i kommande kollektioner där vi lanserar fler produkter för hemmet, säger prinsen.
Fler kungliga bilder och nyheter hittar du på Instagramkontot Kungligt med Jenny