SVT hamnar helt fel i kritiken mot Eric Saade

Palestinasjalen är en protest − men också ett helt vanligt plagg

Eric Saade uppträdde under öppningen av tisdagens semifinal i Eurovision i Malmö.

I går uppträdde Eric Saade under den första Eurovision-semifinalen.

Han bar en palestinasjal virad runt handleden.

Ebba Adielsson är SVT:s exekutiva producent för Eurovision Song Contest (ESC). Till DN sa hon förra veckan att hon förstår kritiken som kommit i och med Israels omdiskuterade medverkan: ”Det är ett fruktansvärt lidande som pågår och vi förstår och respekterar till hundra procent alla som gör sina röster hörda”.

Saades gest mötte dock inte förståelse från Adielsson. I stället sa hon till Aftonbladet att det är ”tråkigt att han utnyttjar sin medverkan på det här sättet”.

Eric Saade beskriver det på ett annat sätt. ”I mina ögon är det bara rasism. Jag ville bara vara inkluderande och bära något som är äkta för mig – men EBU verkar tycka att min etnicitet är kontroversiell.” Sjalen har han fått av sin pappa när han var liten, han menar att den är en politisk symbol lika lite som Dalahästar är det. Det är lätt att hålla med honom.

 

Den så kallade Palestinasjalen, som också har en rad andra namn, är inte per definition politisk, eller förbehållen palestinier. I grund och botten är det ett klädesplagg, även om den är en del av ett större kulturellt och politiskt sammanhang. Det är rimligt att tro att Eric Saade bär Palestinasjalen som en reaktion på Israels pågående massmord och markering mot EBU och SVT:s ryggradslöshet. Men det är också på alla sätt ett oskyldigt plagg han fått av sin pappa, det kan ingen ta ifrån honom.

När Irlands Bambie Thug framförde sitt tävlingsnummer på tisdagen mötte tittarna något slags lekfull satanistisk ritual, komplett med pentagram och horn, säkerligen både mycket ”politisk” och kontroversiell för många religiösa. Det hade lika gärna kunnat väcka reaktioner och ses som olämpligt. Så sent som 2021 ledde Cyperns just påstått ”satanistiska” Eurovision-nummer till protester från kristna.

Men Ebba Adielsson har inte sagt att det är ”tråkigt” att Irland ”utnyttjar sin medverkan” för att sprida häxkonster och djävulsdyrkan. Däremot politiseras Saades handledsbeklädnad och SVT kritiserar honom offentligt.

De tar aktivt ställning emot rätten att bära plagget under pågående slakt och beskriver det som att Saade utnyttjar dem.

 

Det är inte bara sorgligt och upprörande, det är helt fel roll för en public service-kanal att spela.

Café Bambino – Frågelådan är öppen!

Följ ämnen
Gaza
Israel

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln