SVT:s policy osynliggör klimatmanifestationer

Rebellmammorna måste tydligen krossa fönster för att synas

Rebellmammornas manifestation på Overshoot day den 21 april, då de slog en ring runt riksdagen med 4,2 km röda halsdukar. En nyhet public service inte rapporterade om.

Söndagen 21 april inföll Overshoot day för Sveriges del. Då hade vi förbrukat vår andel av jordens resurser för 2024. På uppmaning av Rebellmammorna stickade tusentals kvinnor över hela landet en fyra kilometer lång röd halsduk för att ringa in riksdagshuset och visa våra politiker att en gräns var nådd.

Lokala medier skildrade hur Rebellmammorna klädde statyer i röda halsdukar ute i landet. Men SVT tyckte inte att aktionen i Stockholm var värd uppmärksamhet. Inga reportrar bevakade den kilometerlånga marschen från Sergels torg till riksdagshuset. Ingenting i Aktuellt, ingenting i morgonsofforna, ingen debatt i Agenda. Bara en kort blänkare i en av Rapports tidiga sändningar.


Man kan tycka att det inte är mycket att orda om. Att SVT självklart inte hinner bevaka allt som sker i vårt land. Men ointresset är inte resultatet av enskilda reportrars ovillighet utan är av principiell art.

När Rebellmammor besviket kontaktade SVT fick de ett minst sagt häpnadsväckande svar. Jag väljer att ordagrant citera vad SVT:s kommunikatörer svarade (åtminstone tre kommunikatörer skrev identiska svar):

"Huvudregeln för SVT Nyheter är att vi inte rapporterar om demonstrationer och andra manifestationer, vare sig de har polisens tillstånd eller inte. Det är först när en demonstration får påverkan på andra människors vardag, exempelvis om det begås misstänkta brott i samband med den eller om den tvingar trafiken att stå stilla, som den blir relevant ur ett nyhetsperspektiv.

Och även om en demonstration av något ovanstående skäl skulle komma med i nyheterna så brukar inte SVT redogöra för vad demonstranterna står för, annat än i högst allmänna ordalag. Det är händelsenyheten som är det relevanta och det som SVT ska berätta om - inte vad demonstranterna tycker och vill åstadkomma.

Under söndagen fanns dock som du mycket riktigt nämner korta bildsatta telegram i Rapport för att uppmärksamma ’Overshoot-day’ i Sverige.

Jag önskar dig en fin dag och fortsatt trevligt tittande med oss!”


När tusentals kvinnor tillsammans utnyttjar sin kreativitet och fredligt protesterar mot klimatkrisens följder är det ingen nyhet värd att berätta. Men om en av dem i ren desperation kastat en sten genom riksdagshusets fönster, då hade SVT varit på hugget! Men självklart inte för att informera om vad Overshoot day innebär eller varför regeringens politik bokstavligen är livsfarlig, utan bara för att tala om ”misstänkta brott”, och i övrigt ha ett fortsatt trevligt tittande.

Meningen med public service är enligt SVT själv att ge ”opartisk och mångsidig information”. Hanna Stjärne, vd på SVT, skriver på företagets hemsida: ”Sverige är ett land där debatten polariseras och vi vet från andra länder att polarisering ofta utmanar förtroendet för medierna. På SVT möter vi det på samma sätt som vi alltid har gjort – med ett träget och gediget journalistiskt arbete.”


Det är ett brott mot företagets regler om mångsidighet att inte berätta vad civilsamhället gör för att påverka opinion och politiker. Är det saklig information att hävda att det inte är relevant att tala om vad miljöaktivister verkar för? Är det inte att kraftigt medverka till polarisering, ja, snarast uppviglande, att påstå att bara brottsliga handlingar är nyheter värda att rapportera om? Och var fanns det trägna och gedigna journalistiska arbetet på Overshoot day?

Fransk public service har skrotat de gamla väderleksprognoserna. Varje kväll för redaktionen in olika klimataspekter i väderrapporteringen. Det kan handla om extrema skyfall eller hur temperaturen förändrats på olika platser de senaste 50 åren.

SVT borde i sin nyhetsrapportering lära av detta och konsekvent integrera vår tids ödesfrågor och försök att komma till rätta med dem.


Dan Israel är förläggare

Café Bambino: Högerextrema influencers begår terrorbrott som PR-strategi

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.